3 – Gata/park « 3.1 – Gator och vägar
Administrativa gränser för centrumytor i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik framgår av bifogade filer.
Gatubenämningar:
-
Genomfart
-
Huvudgata
-
Lokalgata
- Gång- och cykelväg
Krav
Gaturum som inte är en gång- eller cykelbana skall alltid rymma motorfordon och gång och cykeltrafik. I vissa fall finns utrymmen som skall dimensioneras separat, t.ex. träd, kantstensparkering, belysningsstolpar, refuger, annan vägutrustning eller konst. Inga hinder får vara placerade i kör-, gång- eller cykelbana.
För att säkerställa vinterväghållningen skall det finnas ett snöupplag på 1,0 meter. Det är tillåtet att bygga vägar utan snöupplag om det genomförs en särskild utredning om konsekvenser för gatudriften och den ökade driftskostnaden är godkänd av väghållaren. Utanför stadskärnorna i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik kan gångbanor användas som snöupplag på de gator som inte är byggda för genomgående gång- och cykeltrafik.
I direkt anslutning till skolor skall det i gaturummet finnas utrymme att hämta och lämna barn.
Projektering enligt god standard är alltid accepterad. Projektering som frångår god standard får aldrig ske utan godkännande från Gata/park.
Tabell Utrymmeskrav:
God standard | Minimikrav | Kommentar till minimikrav | |
Parkering | |||
Parkeringsplats | 2,5 x 5 m | 2,3 x 5 m | Svårt att lasta och packa bilen |
Kantstensparkering | 2,5 x 7 m | 2,3 x 6 m | Max 4 platser, kräver god precision och liten bil |
Snedställd parkering | Utredning krävs | Beror på inkörningsvinkel | |
För rörelsehindrade | 5 x 5 m | 3,7 x 5 m | Platser invid varandra kan dela på extra utrymme |
Rörelsehindrade, kantsten | 3,7 x 5 m | 2,3 x 5 m | Fungerar ej för de i störst behov |
Cykelparkering | 0,75 x 1,5 m | 0,45 x 1,5 m | Olika höjd för cykelstyre krävs |
MC | 2 x 3,5 m | 1,2 x 3 m | Maximimått för lätt MC |
Lastbil/Buss | 4 x 30 m | 3,5 x 25 m | Tvärställd parkering med gott om utrymme att backa ut |
Lastbil/Buss, kantsten | 4 x 30 m | 3,5 x 16 m | Fungerar för SL:s minsta bussar |
Backningsutrymme | 7 m | 6 m | Flera backningar krävs för att komma ut |
Parkeringsyta | 25-30 kvm/bil inklusive köryta | Beror på ytans mått och form | |
Körfält | |||
Körfält, genomfartsgata | 3,5 m | 3,25 m | Minimikrav från SL |
Körfält, huvudgata | 3,5 m | 2,75 m | Minimikrav för Lb, parkerade bilar kan hindra framkomlighet |
Körfält, lokalgata | 2,75 m | 2,75 m | Minimikrav för Lb, parkerade bilar kan hindra framkomlighet |
Gångbana | 2,25 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Passage för gående | 1,5 m | 0,9 m | Motordrivna rullstolar är 0,9 meter |
Enkelriktad cykelbana | 2,25 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Enkelriktat cykelfält | 1,25 m | 0,8 m | Ej vingelutrymme |
Dubbelriktat cykelfält | 2,5 m | 1 m | Juridisk markering för dubbelriktad biltrafik |
Dubbelriktad cykelbana | 2,5 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Dubbelriktad gång- och cykelväg, centrum | 3 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Dubbelriktad gång- och cykelväg perifer | 3,5 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Gång- och cykelväg > 2000 per/dag | 4 m | 3,5 m | Obehindrat möte 2 cyklister + 2 fotgängare ej möjligt |
Vändplatser | |||
Vändplats renhållning | radie 11 m | radie 9 m | Inga snövallar får lämnas i vändområdet |
Vändplats lastbil/buss | radie 15 m | radie 13,5 m | Inga snövallar får lämnas i vändområdet |
Andra vändmöjligheter | Slinga eller T-korsning | ||
Korsningar | |||
Liten Cirkulationsplats | radie 16 m | radie 15 m | Överkörningsyta med ev arbetsmiljö- och komfortproblem |
Cirkulationsplats > 10000 fd/dag | Utredning krävs | Reservera radie på minst 25 m radie i plan | |
Radie för bussar | Utredning krävs | 9 m | Funkar om det är max 90 grader |
Busshållplatser | |||
Fickhållplats | 3,5 m djup x 40 m | 2,5 m djup x 37 m | Personbil kan passera, ej ledbuss på hållplats |
Körbanehållplats | 3 m djup x 25 m | 0 m djup x 16 m | GC-trafik samsas med bussresenärer vid hållplats och alla SL bussar kan inte använda hållplatsen |
Timglashållplats | 0 m djup x 25 m | 0 m djup x 25 m | 3,25 m körbana utan snövallar är optimalt |
Hållplats med > 1 buss | Utredning krävs | Hur många bussar av vilken typ vill SL få plats med? | |
Oskyddade trafikanter | |||
Övergångsställe | 2,5 m | 2,5 m | Ett övergångsställe får inte ha kortare linjer |
Övergångsställe + cykelöverfart | 4 m | 3 m | Minst 2 m övergångsställe + cykelöverfart med sockerbitar |
Gångpassage | Som övergångsställe men ej målning | ||
Refug vid övergångsställe | 2 m | 1 m | Cykel respektive barnvagn kan ej stanna på vägen |
Tillgänglighet, synskadad | 1 m 5 cm | 0,7 m 5 cm | Smalare riskerar att missas med käpp |
Tillgänglighet, rörelsehind. | 1 m 1:20 | 0,9 m 1:12 | Bred permobil, risk för bakfall för rullstol vid större lutning |
Kommentar | |||
- God standard accepteras alltid | |||
- Kompromiss skall dokumenterat förankras hos Gata/Park |
Riktlinjer
Vid ett beräknat ÅDT (årsdygnstrafik) på under 1 000 f/d kan gång- och cykeltrafik hänvisas till blandtrafik när hastighetsbegränsningen är 50 km/tim eller lägre. Det är dock eftersträvansvärt att gång- och cykelvägar är gena och det kan i många fall vara lämpligt att planera för en genare gång- och cykelväg än bilväg även på vägar med låga flöden. Vid exploatering där antalet genererade bilresor är över 2 000 f/d skall särskild utredning för gång- och cykeltrafik genomföras.
Krav
En dimensionering av överbyggnaden ska göras oavsett om det handlar om nybyggnad eller ombyggnad.
Riktlinjer
Skall vara BK2 standard. Inom industriområde skall det vara BK1 standard.
Krav
Svängradier skall dimensioneras enligt RIBUSS. Om gatorna planeras för kollektivtrafik får bussarna inte ta utrymme från mötande körfält i svängar.
Riktlinjer
Vid ombyggnation i befintlig miljö är det tillåtet, under förutsättning att det går att visa att det är en förbättring i jämförelse med nuläget, för bussar och lastbilar att ta utrymme från mötande körfält i kurvan.
Avsnittet 3.1.2.4 har bifogade filer:
Siktkrav hörntomtSiktkrav utfart mot gata
Fri höjd tomt intill gata
Avstånd från gata, träd buskar och växter
Krav
Tresekundersregeln tillämpas, dvs alla trafikkanter skall synas i 3 sekunder innan man kommer fram till korsningspunkten. Avståndet beror på hastigheten, se tabell. Avståndet som räknas är mellan förarplats och vägens mittpunkt. Vid nybyggnation eftersträvas 5 sekundersregeln.
Hastighet | Avstånd 3 sek | Avstånd 5 sek |
30 km/tim | 25 m | 40 m |
40 km/tim | 35 m | 55 m |
50 km/tim | 40 m | 70 m |
Siktkrav för utfarter och hörntomter enligt ritningar.
Vid plantering och underhåll av växter nära fastighetsgräns, skall de avståndskrav (fri höjd respektive avstånd från tomtgräns) som finns i ritningar följas.
Dagvattenbrunnar - generellt
Om berörd dagvattenstam mynnar direkt i Norrtäljeån skall brunnar vara försedda med filter, typ FlexiClean eller likvärdigt.
Dagvattenbrunnar skall vara försedda med sandfång. Dagvattenbrunnar skall inte ha vattenlås.
Dagvattenbrunnar skall vara utförda i betong.
För montering av brunnar (med förhöjningsringar etcetera): Se AMA Anläggning, koder PD, PDB, PDB.5 och PDB.51.
Dagvattenbrunnar i hårdgjord yta
Brunnsbetäckning till rännstensbrunn skall vara teleskopisk, typ Ulefos NV A1 Alcliff® eller likvärdig.
Vid placering av rännstensbrunnar skall lägen vid fastighetsinfarter undvikas.
Dränrännor i trafikmiljö skall vara av typ ACO Powerdrain eller likvärdig.
Dagvattenbrunnar i grönyta
Kupolsil typ Ulefos NV640 eller likvärdig. Brunnar skall vara försedda med fallskydd.
Runt kupolsilen skall erosionsskydd av krossmaterial (makadam) appliceras.
Avvattning från kommunal yta får ej ske till annans tomt. (Se även avsnittt 3.6 Förhållanden i fastighetsgräns.)
Generellt
Vid konstruktion av kommunala gator och vägars tvärfall skall hänsyn i första hand tas till funktionella krav på:
- Tillgänglighet.
- Avvattning.
Då kommunala gator i allmänhet har låg hastighetsbegränsning (max 50 km/h), behöver inte hänsyn tas till kurvkrafter.
Körbanor
Standard på tvärfall (respektive körfält) på körbanor är 2,5% (+/- 0,5%). Toleransen får utnyttjas i projekteringsskedet. I utförandeskedet (slutbesiktning) godkänns en tolerans på ytterligare +/- 0,5%.
En kommunal standardgata är bomberad. Gator smalare än 6 meter (mellan asfaltskanterna) har i allmänhet enkelsidigt tvärfall (är skevade). Enkelsidigt tvärfall kan även tillämpas i speciella fall, där avvattningen eller omgivande terräng gör det svårt att anlägga en bomberad gata.
Gångvägar samt gång- och cykelvägar
Standard på tvärfall på gångvägar samt gång- och cykelvägar är 1,5%. I utförandeskedet (slutbesiktning) godkänns en tolerans på +/- 0,5% från detta värde.
Material på vägtrumma skall vara PP (Polypropen)
Tabell D3.2-1 Trummor, minimidimensioner (minsta nominella innerdiameter, mm). Trumlängd, m |
Trummor genom belagda vägar, utom GC-vägar
|
Trummor genom grusvägar
|
Sidotrummor och trummor genom GC-vägar
|
<15
|
500
|
400
|
200
|
15-25
|
600
|
500
|
300
|
>25
|
800
|
600
|
400 |
Trummor skall ges en lutning som anpassas till befintligt vattendrag.
Där sättningar kan förväntas bör inte lutningen understiga 10 ‰.
Plåttrummor bör inte ges större lutning än 20 ‰, med hänsyn till risken för slitage av material som transporteras med vattnet
Erosionsskydd av skarpkantat material skall undvikas eller täckas med lämpligt ytmaterial.
Anslutningskapning skall följa slänt.
Avsnittet 3.1.5 har bifogade filer:
Huvudgata 1-1Huvudgata 1-2
Huvudgata 2-1
Huvudgata 2-2
Lokalgata 1
Lokalgata 2
Industrigata 1
Industrigata 2
Industrigata 3
Gatutyper
Genomfart - transport genom orten.
Huvudgata - transport till områden.
Lokalgata - inom områden.
Gång- och cykelväg
Utöver dessa gatutyper förekommer begreppet Industrigata, vilket är ett specialfall av Huvudgata eller Lokalgata.
Typsektioner för de vanligast förekommande gatutyperna - se ritningsbilagor.
Krav
Gator:
Minsta bredd på (körytan av) en gata är 5,5 m.
Körfältsbredden ska vara minst 3,5 m mellan hinder för att underlätta för vinterväghållningen och för att inte öka slitaget på konstruktionen genom att fordonen kör i samma spår.
Körfälten ska vara minst 5,5 m i nära anslutning till busshållplatsen om en bil ska ges möjlighet att passera bussen i samma körfält.
Körbanor:
Körbanor skall dimensioneras enligt trafiksituationsmodellen i VGU. I huvudsak används utrymmesklass B. För gator med en genomfartstrafik över 1 000 f/d, industrivägar eller vägar med kollektivtrafiklinjer skall utrymmesklass A användas.
Villabebyggelse dimensioneras för mötande personbilar medan en högre exploateringsgrad skall dimensioneras efter för att personbil möter lastbil. Industrivägar och gator med betydande genomfartstrafik och/eller kollektivtrafiklinjer skall dimensioneras efter två mötande lastbilar. För samtliga vägar inom tätort kan sidoavstånd för 30 km/tim användas. Ingen passage avsedd för motorfordon får vara smalare än 4 meter.
Gång- och cykelvägar (t ex i parker):
Friliggande gång- eller cykelväg ska vara minst 2,5 m bred för att bl a underlätta för renhållnings- och vinterväghållningsfordon.
Vid friliggande separerad gångväg i anslutning till cykelbana görs gångvägen minst 1,5 m bred och cykelvägen minst 2,5 m bred.
En kombinerad gång- och cykelväg ska vara minst 3,0 m bred.
Om dimensionering endast gäller för en fotgängare skall måttet vara 0,90 meter. Om dimensionering gäller två fotgängare eller fler hämtas mått från VGU. Vingelutrymmet och sidoavstånd är 0,25 meter för en cyklist. För fotgängare behövs inga sidoavståndsmått om den totala bredden för en gemensam gång- och cykelbana är över 2,40 meter. En gång- och cykelväg som eparerar gång och cykeltrafik skall vara minst 4 meter bred.
En gång- och cykelväg som skall vinterväghållas behöver ha en körbar bredd på minst 2,40 meter. Smalare gång- och cykelvägar kan godkännas efter att den ökade driftskostnaden utreds och godkänns av väghållaren. Bilspärrar skall ha en öppning på minst 0,9 meter.
Alla gång- och cykelstråk skall vara plana och samtliga passager över körbanor för motortrafik skall vara tillgänglighetsanpassade, enligt den modell som tagits fram av Stockholms stad.
Alla nyanlagda gång- coh cykelvägar skall anslutas till befintligt nät.
Avsnittet 3.1.5.5 har bifogade filer:
Typritning övergångsställeTypritning övergångsställe med cykelpassage
Riktlinjer
För att ett övergångsställe skall anläggas krävs att det finns en definierad barriäreffekt från fordonstrafik samt attraktiva målpunkter för fotgängare.
För ett målat övergångsställe skall samtliga nedanstående punkter vara uppfyllda:
- Årsdygnstrafiken skall vara över 1 400 fordon/dygn
- Det skall finnas attraktiva målpunkter för fotgängare på båda sidor om vägen, exempel är bostadsområden, skolor, handelsområden eller parker
Utförande
Övergångsställen och passager byggs i Norrtälje enligt samma utförande. Enda skillnaderna är linjemålning och skyltning. Som standard används inte betongplattor. Tillgänglighetsanpassning görs enligt följande standard (som är Norrtälje kommuns tolkning av "Stockholmsmodellen"):
- Övergångsställen/passager har kanstensvisning 4 cm på en sträcka, samt 0 cm på en sträcka (för rullatorer och cyklar)
- Vid kombinerad gång- och cykelpassage placeras kantstenen med visning 0 cm närmast körbanan på anslutande väg.
- Vid enbart gångpassage placeras kantstenen med visning 0 cm längst ifrån körbanan på anslutande väg.
- En vinkelsten (längd 1 meter) med visning 0 cm pekar ut riktningen på övergångsstället/passagen. Vinkelstenen placeras mellan delen med kantstensvisning 0 cm och delen med kantstensvisning 4 cm.
Se även bifogade typritningar.
På övergångsställen skall linjerna vara minst 2,5 m breda alt 2 m breda om det finns en cykelöverfart som är minst 1 m.
Övergångsställen och passager skall ha tillfredsställande belysning, minst lika stark som på omgivande ytor (se även kapitel 3.3 Belysning).
Ledstråk skall samrådas med lokalt tillgänglighetsråd innan projektering.
Dimensionering
Refuger skall aldrig vara smalare än 120 cm. (Anledning: Det skall gå att placera ett vägmärke med standardstorlek 60 cm på refugen, med 30 cm marginalför backspeglar på vardera sida.)
Refuger vi gångpassager och gång- och cykelpassager skall vara minst 200 cm breda. (Anledning: Väntande trafikanter med barnvagn alternativ cykel skall kunna vistas inom refugens bredd.)
Utförande
Refuger byggs med granitkantstöd (se även avsnitt 3.1.8.7), RF2 visning 12 cm.
I centrumytor i Norrtälje, Hallstavik och Rimbo skall refugytan byggas som en välvd yta med smågatsten (se även avsnitt 3.1.8.4), som fogas med jordfuktad betong.
I övriga ytor skall refugytan asfalteras.
Krav
Parkeringsplats skall vara 2,5 m bred, pendlarparkering kan vara 2,4 m.
Plats reserverad för rörelsehindrade skall vara 5 m bred.
Placering
Om uppställningsplats utgörs av särskilda uppställningsfält längs vägen, ska första uppställningsfältet ligga minst 10 m från närmaste korsning.
Utformning
Där det finns parkeringsplatser ska behovet av parkeringsplatser för rörelsehindrade med parkeringstillstånd beaktas. Parkeringsplatser för rörelsehindrade ska vara tillgängliga och placeras nära entréer. Platser för på och avstigning ska vara tillgängliga för rörelsehindrade.
På detaljnivå ska följande krav beaktas:
- Trottoarkanter och liknande kanter ska försänkas vid parkeringsplatser för rörelsehindrade med parkeringstillstånd.
- Trottoarkanten ska försänkas vid entréer vid offentliga målpunkter.
- Vid bostadshus och arbetsplats ska kantsten försänkas vid behov.
- Försänkning bör inte ligga rakt ut från entrén och ska inte markeras med vita plattor.
- Gångvägen mellan parkeringsplats eller plats för på- och avstigning och entré ska kunna användas av personer med funktionshinder.
Riktlinjer
Tidsbegränsning inom Norrtälje stadskärna är 15 min, 1 h, 2 h och 4 h.
Utanför stadskärnan är det oreglerat, 24 h.
Pendlarparkering 2 dygn/7 dygn.
Generellt
Cirkulationsplatser skall dimensioneras efter körspår för LPS (lastbil med påhängssläp). (Eventuell överkörningsbar yta får inkluderas i körspåret.)
Överkörningsbar yta
Gräns mellan körbana och överkörningsbar yta utförs med granitkantstöd RF2, visning 6-7 cm. Överkörningsbar yta byggs med storgatstenar satta i förband, och satta i jordfuktat cementbruk. Gräns mellan överkörningsbar yta och rondellyta utgörs av granitkantstöd RV2, visning 12 cm.
Refuger
Refuger i anslutning till cirkulationsplatser utförs enligt avsnitt 3.1.5.8.
Korsningskurvor - ytterradier
Yttre kantstöd runt cirkulationsplatser utförs med granitkantstöd RV2, visning 12 cm. (Detta för att undvika sönderkörda gräskanter.)
Centrala delarna av Norrtälje stad
- Ritning "Centrumytor Norrtälje" läggs in här.
- Ritning Genomfarter, Huvudgator och Logalgator Norrtälje, Rimbo respektive Hallstavik läggs här.
- Stenprogrammet ritningar, gränder m.m. ska läggas in här.
Val av beläggningstyp
Genomfart
Överbyggnadslager dimensioneras enligt ATB Väg 2005.
Slitlager: 100ABS16T B70-100 alt, 100ABT16 B70-100
Huvudgator
Överbyggnadslager dimensioneras enligt ATB Väg 2005.
Slitlager: 100ABS16T B70-100 alt, 100ABT16 B70-100
Lokalgator
Överbyggnadslager dimensioneras enligt ATB Väg 2005.
Slitlager Lokalgata: 80ABT11 B160-220
Gångbanor, gång- och cykelbanor samt gång- och cykelvägar
Överbyggnadslager dimensioneras enligt ATB Väg 2005.
Slitlager: 80ABT11 B160-220
Busshållplatser
Överbyggnadslager dimensioneras enligt ATB Väg 2005.
Slitlager: Val av slitlager är beroende av typgata och ÅDT.
Allmänt
Betongmarksten och plattor:
Vid användning av betongmarksten och betongmarkplattor ska "Beläggning med plattor och marksten av betong", andra upplagan användas. I det fall betongmarkstenar ska trafikeras ska dessa läggas i förband och/eller bestå av låsande stenar.
Enbart hela och halva plattor får användas. Kapning av betongplattor skall ej utföras, de hålrum som uppstår fylls i med smågatsten.
Krav
För dimensionering av gator och ytor med beläggning av betong hänvisar vi till överbyggnadsmallen.
I det fall markstenar ska trafikeras ska dessa läggas i förband och/eller bestå av låsande stenar.
Marksten ska uppfylla fodringarna enligt SS-EN 1338. Frostresistensklass ska vara klass 3. Nötningshållfasthetsklass ska vara klass 4 för körbara ytor, för övriga ytor klass 3.
Betongmarkplattor ska uppfylla fodringarna enligt SS-EN 1339. Måttavvikelse, diagonal måttavvikelse, frostresistensklass ska vara klass 3. Nötningshållfasthetsklass ska vara klass 4 för körbara ytor, för övriga ytor klass 3. Klass för brottlast ska vara klass 250 för körbara ytor, för övriga ytor 140.
Stensatta och plattsatta ytor ska spännas in med kantsten eller en rad med storgatsten med motstöd av betong eller asfalt.
Krav
Natursten ska vara av svensk granit eller likvärdig.
Riktlinjer
Vid projektering av naturstensytor hänvisas till Stenhandboken och Tillbaka till stenåldern - handbok i stensättning.
Allmänt
Med fogmaterial menas det fyllnadsmaterial som antingen vidhäftar, stödjer eller samverkar med betong- eller natursten. På senare år har utvecklingen av fogmaterial tagit fart och många nya och relativt okända fogprodukter har dykt upp på marknaden.
För att undvika framtida problem och komma tillrätta med drift- och underhållning på ytor med fogmaterial så krävs att man projekterar med följande förutsättningar:
Hårdgjorda ytor allmänt
Under förutsättning att ytan trafikeras av fordonstrafik eller gång- och cykeltrafik rekommenderas
- Traditionellt fogmaterial, betongfog
- Trasskalk
Hårdgjorda ytor med lätt trafik
- Föreskriv fogmaterial med tillsatser av polymerer eller andra polymerbaserade produkter typ Granuscan 840, Rompox Easy, Fugli Solid stenläggningsfog
- Vaxgranulat blandat med kvartssand som smälts ner i fogarna
Hårdgjorda ytor med tung trafik
- Betongfogar med styv överbyggnad
- Epoxifogar (OBS! Får bara användas i specialfall pga miljöfarlighet under härdning)
Hårdgjorda ytor som inte trafikeras
På svårskötta ytor typ t ex runt gaturumsmöbler, stolpar, refuger, mittremsor, skiljeremsor där ytan inte trafikeras av vare sig fordonstrafik eller gång- och cykeltrafik i större omfattning, rekommenderas följande material:
- Fogmaterial med tillsatser av polymerer eller andra polymerbaserade produkter
- Trasskalk
- Vaxgranulat blandat med kvartssand som smälts ner i fogarna
- Övriga specialprodukter ex. FUGLI
Allmänt
Krav
- Norrtälje kommuns standard är granitkantstöd av svensk granit. Sättning av betongkantstöd medges endast undantagsvis.
- Vid utformning av gator med gångbanor ska kantsten med visning alltid användas.
- Vid användning av grävd kantsten intill icke-hårdgjorda ytor ska motstöd av asfalt eller betong alltid användas
- Vid användning av spikad kantsten intill icke-hårdgjorda ytor ska motstöd av asfalt alltid användas. På broar får kantsten av typen spikad kantsten inte användas.
- Stensatta och plattsatta ytor ska spännas in med kantsten eller en rad med storgatsten med motstöd av betong eller asfalt.
- Kantsten ska sättas i betong vid busshållplatser, refuger, cirkulationsplatser samt korsningar med stor tung trafik. (Undantag: Busshållplatskantstöd av betong, som sätts i grus med motstöd av betong.)
- Vid markerat övergångsställe ska kantstenshöjden vara enligt typritning för övergångsställe se Projekteringsrutiner - Typritningar.
Riktlinjer
Kantstensvisning för kommunala gator ska vara 12 cm.
Kantstensvisning vid busshållplatser ska vara 17 cm.
Granitkantstöd (standard)
Krav
Granitkantstöd RV2 är kommunens standard för gator.
Granitkantstöd sätts i betong med motstöd av betong enligt AMA Anläggning kod DEC.14.
Betongkantstöd (undantag)
Krav
Spikad betongkantstöd ska alltid användas förutom på broar.
Vid användning av spikad kantsten intill icke hårdgjorda ytor ska alltid motstöd av asfalt användas.
Avsnittet 3.1.9.1 har bifogade filer:
Typritning busshållplats med väderskyddTypritning busshållplats utan väderskydd
Allmänt
Hållplatser ska utformas enligt Norrtälje kommuns typritningar. I övrigt följ utformning enligt RIBUSS-08.
Krav
Varje ny- eller ombyggnation av busshållplats ska föregås av en utredning.
Varje busshållplats ska tillgänglighetsanpassas vartefter de byggs om.
Se typritning.
Väderskydd
Vid arbeten som påverkar vädersskydd (flyttning av befintliga väderskydd, eller anläggninga av nya), skall SLs rutin för väderskydd följas. Om arbetet berör belysta väderskydd, så skall SLs belysningsentreprenör kontaktas redan i projekteringsskedet (vilket även framgår av SLs rutin).
Papperskorg
Vid alla hållplatser som har väderskydd ska papperskorg finnas.
Utformning och utförande
Se typritningar för att se utformning på olika hållplatser med eller utan väderskydd. Betongplatta till väderskydd skall placeras i nivå med omkringliggande asfaltsyta (det vill säga betongplattan skall vara synlig, ej överasfalterad). Hållplatskantstöden sätts i sand, med motstöd av betong (se AMA kod DEC.23).
Tekniska livslängder (minimikrav)
- Betong- och stålbroar dimensioneras i sin helhet för livslängdsklass 120 år.
- Träbroar dimensioneras för livslängdsklass 80 år och för ingående betongdelar 120 år.
- Stödmurar dimensioneras i sin helhet för livslängdsklass 80 år.
- Kajkonstruktioner dimensioneras i sin helhet för livslängdsklass 120 år.
- Byggnader dimensioneras i sin helhet för livslängdsklass 100 år.
Säkerhetsklass
- Säkerhetsklass 3 gäller generellt.
- För grundläggningen gäller lägst Geoteknisk klass 2 (GK2).
- Material och utformning vid nybyggnad bestäms från fall till fall.
- Kontroll av erforderlig höjd för brandfordon och fordon för drift och underhåll måste göras i det enskilda fallet.
Dokumentation
Befintliga broar skall finnas registrerade i BaTMan där uppgifter om bl. a. brotyp, byggår, tillåtet tryck, konstruktion, längd, fri höjd, material, grundläggning, besiktningsdatum och relationshandlingar ska finnas.
Dimensioneringsförutsättningar
Fria utrymmen för trafik under bron
Kraven på fri höjd ska uppfyllas vid nedböjning i en frekvent lastkombination i en varaktig dimensioneringssituation. Det fria utrymmet över en väg och dess sidoområden ska uppfylla kraven i VGU 2012. Se även TRVK Bro 11.
Klotterskydd:
Samtliga om- och nybyggnationer ska klotterskyddas. Metod tas fram i samband med projektering.
Beläggning och isolering
Betong:
Vid byggande av nya broar får inte bitumenprimer användas tillsammans med tätskiktsmattor.
Bron förses med kombinerat skydds- och bindlager av 50mm PGJA.
Beläggningen på brobana utförs med ABS 11 70/100 och för GC-bana ABT 8 160/220.
Trä:
Avgörs från fall till fall i samband med projektering.
Stål:
Avgörs från fall till fall i samband med projektering.
Räcke
Utformning av broräcken utförs enligt TRVK Bro 11.
Alla ståldetaljer varmförzinkas eller rostskyddsmålas till miljöklass C5-M.
Varmförzinkning utförs enligt TRVK Bro 11.
Stänkskydd/bullerskydd utförs av minst 10mm skivor av klar ofärgad UV-beständig polykarbonatplast med reptåligt ytskikt.
Genomföringar/tomrör för belysning, ledningar mm
Genomföringar/tomrör för belysning, ledningar mm, ska utföras i samråd med Beställare/ledningsägare.
Hänsyn ska tas till genomföringar vid brons konstruktiva utformning.
Det ska läggas in 2st extra tomrör, Ø110 i överbyggnaden på vardera sidan och som dras ut i vägkant utanför länkplattor. Tomrör förses med dragtråd av nylon.
Det ska säkerställas att genomföringar/tomrör dräneras.
Slänter
Slänter i anslutning till bron ska utföras med släntbeklädnad fram till det att en släntlutning av max 1:3 råder. Släntbeklädnaden ska sträcka sig minst 0,5 m utanför kantbalkens dropplinje.
Gällande föreskrifter
TRVK Bro 2011
SRVFS 2007:5, Statens räddningsverks författningssamling
Dokumentation
Befintliga kajkonstruktioner ska finnas registrerade i BaTMan där uppgifter om bl.a. byggår, tillåtet tryck, konstruktion, material, grundläggning och relationshandlingar ska finnas.
Dimensioneringsförutsättningar
Kajplan ska dimensioneras enligt TRVK Bro 2011.
Kajstege av modellen typ repstege accepteras inte.
Vattenstånd och våghöjder: utredning ska göras för varje enskilt objekt.
Klotterskydd
Kajkonstruktioner ska klotterskyddas i den mån det är möjligt och nödvändigt. Bedömning om klotterskydd och metod tas fram från fall till fall.
Dimensioneringsförutsättningar
L-stöd används i första hand. Ytskikt m.m. avgörs från fall till fall.
I andra hand används platsgjutna konstruktioner.
Även andra material och varianter kan användas där så är motiverat ur t.ex. estetisk synvinkel.
Klotterskydd
Stödmurarna ska alltid klotterskyddas.
Gällande föreskrifter
Se konstruktionsritningar Mur Norrtälje å.
Klotterskydd
Murar klotterskyddas om det är möjligt och nödvändigt. En bedömning om klotterskydd behövs samt metod bedöms från fall till fall.
Krav
Vid projektering av lokalgator eftersträvas en utformning som gör vägmärken överflödiga. Om detta inte är möjligt skall trafikregler som behöver märkas ut projekteras i samråd med väghållaren.
Vanliga vägmärken som sticker ut över kör- gång- eller cykelbana skall ha en höjd på minst 2,5 meter. Vägmärken som sticker ut mer än en meter skall ha en höjd på minst 4,5 meter. Om de är lägre skall begränsade fordonshöjden anges.
Vägmärken på genomfartsgator skall alltid ha högsta standard på reflektionen medan övriga vägmärken följer trafikverkets standard.
Lokala tillämpningar av vissa lokala trafikföreskrifter
Norrtälje kommun använder endast hastighetsbegränsningen max 30 km/tim i direkt anslutning till skolor, och då enbart vid de tider som respektive skola bedriver verksamhet.
Alla allmänna parkeringsplatser centralt i tätorterna skall vara tidsbegränsade till 30 min, 1 timme, 2 timmar eller 4 timmar och P-skiva skall användas. Generellt gäller att ju mer central platsen är, desto kortare skall tidsbegränsningen vara.
Pendlarparkeringar är generellt oreglerade, vilket innebär att max tillåten parkeringstid är 24 timmar. Vid efterfrågan kan vissa platser begränsas till 2 och 7 dygn, men då skall dessa platser vara längst ifrån busshållplatsen.
Krav
- All befintlig vägmarkering som kommer att utgå i samband med om- och nybyggnad ska fräsas bort innan arbetet påbörjas.
- Generellt ingen målning om färre fordon än 1 000 f/d
- Vid genomfarter skall massa användas vid målning
- Gul färg är en undantagslösning, bör gå att projekteras bort
- Max 3,5 meter körfält övrigt skall vara vägren
- Parkeringsplatser i Norrtälje stadskärna målas med hela rutor, övriga målas med T
- Cykelsymboler skall ej målas vid kanststen
- Kantlinje kan användas för sänkning av hastighet
- Väjningsplikt/stopplikt målas bakom cykelväg
Återställning
Krav och anvisningar
Återställningsarbetet utföres enligt Anläggnings AMA 13, EBR KJ 41:09 och Arbete på väg 2014 i tillämpliga delar samt enligt nedanstående anvisningar. Ställs speciella krav på återställningsmaterial, kvalitet eller annat, anges detta i schakttillståndet.
Återfyllning
Uppschaktat material i hårdgjorda ytor samt i grönyta får återanvändas om kommunen medger det. Materialet kan behöva sorteras först efter kommunens anvisningar.
Rensågning efter återfyllning
Vid återställningen skall asfaltskanten rensågas inför nyasfalteringen. Vid ändschakt skall rensågning utföras vinkelrät mot schaktkant. Vid mindre schakt typ ”grop” skall rektangulär yta utföras, i övrigt se nedan.
Kapgränser och omsättningskrav
Gång- och cykelvägar, gångbanor samt refuger
Hela bredden läggs.
Körfält
Mittlinje och körfältslinje är en lämplig skarvlinje. Skarv får ej läggas i eller i anslutning till hjulspår.
Vid brunnar och kantsten
Skarv får inte förläggas närmare än 0,3 m från brunn eller kantsten.
Kantstöd
Omsättning påbörjas minst en sten före och avslutas minst en sten efter schaktkant. Omsättning/metod lika befintligt. Skadat kantstöd ersätts.
Plattor och marksten
Omsättningen påbörjas minst 1,0 m från schaktkant. Omsättning/metod lika befintligt. Skadade plattor och markstenar ersätts.
Asfaltering
Körbana och gång- och cykelvägar återbeläggs med förutvarande tjocklek och beläggningskvalitet.
Om schaktdjupet är mindre än 0,5 m sågas befintlig beläggningsyta minst 0,5 m utanför schaktkant på schaktens bredaste ställe.
Om schaktdjupet är mer än 0,5 m sågas befintlig beläggningsyta minst 0,75 m utanför schaktkant på schaktens bredaste ställe.
Måttet 0,75 m bygger på följande resonemang:
Då schaktens djup överstiger 0,5 m påverkas närliggande material i schaktkanten av vibrationer från passerande trafik samt vibrationer från packningsmaskiner vid uppbyggnaden av återfyllnaden. Materialet närmast schaktkanten luckras upp och bärigheten minskar vilket leder till att det uppstår sprickor i asfalten närmast kanten. För att vara säker på att beläggningsskarv kommer in på orörd mark och att risken för sprickbildningar samt sättningar minskar skall skärningsmåttet vara 0,75 m från schaktkantens bredaste ställe.
Vid schakt i mitten av gatan läggs ny asfalt hela gatans bredd.
Då schakt utförts på gatans ena sida eller i ena körbanan skall gatan beläggas med ny asfalt till befintlig skarv vid gatans mitt.
Om det finns gamla lagningar:
Såga upp så att det inte blir två skarvar nära varandra (< 60)
Då schakt utförts i en korsning alternativt på gatans ena sida skall gatan beläggas med ny asfalt till befintlig skarv vid gatans mitt.