3 – Gata/park « 3.1 – Gator och vägar « 3.1.2 – Dimensioneringsgrund
Krav
Gaturum som inte är en gång- eller cykelbana skall alltid rymma motorfordon och gång och cykeltrafik. I vissa fall finns utrymmen som skall dimensioneras separat, t.ex. träd, kantstensparkering, belysningsstolpar, refuger, annan vägutrustning eller konst. Inga hinder får vara placerade i kör-, gång- eller cykelbana.
För att säkerställa vinterväghållningen skall det finnas ett snöupplag på 1,0 meter. Det är tillåtet att bygga vägar utan snöupplag om det genomförs en särskild utredning om konsekvenser för gatudriften och den ökade driftskostnaden är godkänd av väghållaren. Utanför stadskärnorna i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik kan gångbanor användas som snöupplag på de gator som inte är byggda för genomgående gång- och cykeltrafik.
I direkt anslutning till skolor skall det i gaturummet finnas utrymme att hämta och lämna barn.
Projektering enligt god standard är alltid accepterad. Projektering som frångår god standard får aldrig ske utan godkännande från Gata/park.
Tabell Utrymmeskrav:
God standard | Minimikrav | Kommentar till minimikrav | |
Parkering | |||
Parkeringsplats | 2,5 x 5 m | 2,3 x 5 m | Svårt att lasta och packa bilen |
Kantstensparkering | 2,5 x 7 m | 2,3 x 6 m | Max 4 platser, kräver god precision och liten bil |
Snedställd parkering | Utredning krävs | Beror på inkörningsvinkel | |
För rörelsehindrade | 5 x 5 m | 3,7 x 5 m | Platser invid varandra kan dela på extra utrymme |
Rörelsehindrade, kantsten | 3,7 x 5 m | 2,3 x 5 m | Fungerar ej för de i störst behov |
Cykelparkering | 0,75 x 1,5 m | 0,45 x 1,5 m | Olika höjd för cykelstyre krävs |
MC | 2 x 3,5 m | 1,2 x 3 m | Maximimått för lätt MC |
Lastbil/Buss | 4 x 30 m | 3,5 x 25 m | Tvärställd parkering med gott om utrymme att backa ut |
Lastbil/Buss, kantsten | 4 x 30 m | 3,5 x 16 m | Fungerar för SL:s minsta bussar |
Backningsutrymme | 7 m | 6 m | Flera backningar krävs för att komma ut |
Parkeringsyta | 25-30 kvm/bil inklusive köryta | Beror på ytans mått och form | |
Körfält | |||
Körfält, genomfartsgata | 3,5 m | 3,25 m | Minimikrav från SL |
Körfält, huvudgata | 3,5 m | 2,75 m | Minimikrav för Lb, parkerade bilar kan hindra framkomlighet |
Körfält, lokalgata | 2,75 m | 2,75 m | Minimikrav för Lb, parkerade bilar kan hindra framkomlighet |
Gångbana | 2,25 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Passage för gående | 1,5 m | 0,9 m | Motordrivna rullstolar är 0,9 meter |
Enkelriktad cykelbana | 2,25 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Enkelriktat cykelfält | 1,25 m | 0,8 m | Ej vingelutrymme |
Dubbelriktat cykelfält | 2,5 m | 1 m | Juridisk markering för dubbelriktad biltrafik |
Dubbelriktad cykelbana | 2,5 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Dubbelriktad gång- och cykelväg, centrum | 3 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Dubbelriktad gång- och cykelväg perifer | 3,5 m | 2,25 m | Under 2,25 kan medföra dyrare vinterväghållning |
Gång- och cykelväg > 2000 per/dag | 4 m | 3,5 m | Obehindrat möte 2 cyklister + 2 fotgängare ej möjligt |
Vändplatser | |||
Vändplats renhållning | radie 11 m | radie 9 m | Inga snövallar får lämnas i vändområdet |
Vändplats lastbil/buss | radie 15 m | radie 13,5 m | Inga snövallar får lämnas i vändområdet |
Andra vändmöjligheter | Slinga eller T-korsning | ||
Korsningar | |||
Liten Cirkulationsplats | radie 16 m | radie 15 m | Överkörningsyta med ev arbetsmiljö- och komfortproblem |
Cirkulationsplats > 10000 fd/dag | Utredning krävs | Reservera radie på minst 25 m radie i plan | |
Radie för bussar | Utredning krävs | 9 m | Funkar om det är max 90 grader |
Busshållplatser | |||
Fickhållplats | 3,5 m djup x 40 m | 2,5 m djup x 37 m | Personbil kan passera, ej ledbuss på hållplats |
Körbanehållplats | 3 m djup x 25 m | 0 m djup x 16 m | GC-trafik samsas med bussresenärer vid hållplats och alla SL bussar kan inte använda hållplatsen |
Timglashållplats | 0 m djup x 25 m | 0 m djup x 25 m | 3,25 m körbana utan snövallar är optimalt |
Hållplats med > 1 buss | Utredning krävs | Hur många bussar av vilken typ vill SL få plats med? | |
Oskyddade trafikanter | |||
Övergångsställe | 2,5 m | 2,5 m | Ett övergångsställe får inte ha kortare linjer |
Övergångsställe + cykelöverfart | 4 m | 3 m | Minst 2 m övergångsställe + cykelöverfart med sockerbitar |
Gångpassage | Som övergångsställe men ej målning | ||
Refug vid övergångsställe | 2 m | 1 m | Cykel respektive barnvagn kan ej stanna på vägen |
Tillgänglighet, synskadad | 1 m 5 cm | 0,7 m 5 cm | Smalare riskerar att missas med käpp |
Tillgänglighet, rörelsehind. | 1 m 1:20 | 0,9 m 1:12 | Bred permobil, risk för bakfall för rullstol vid större lutning |
Kommentar | |||
- God standard accepteras alltid | |||
- Kompromiss skall dokumenterat förankras hos Gata/Park |
Riktlinjer
Vid ett beräknat ÅDT (årsdygnstrafik) på under 1 000 f/d kan gång- och cykeltrafik hänvisas till blandtrafik när hastighetsbegränsningen är 50 km/tim eller lägre. Det är dock eftersträvansvärt att gång- och cykelvägar är gena och det kan i många fall vara lämpligt att planera för en genare gång- och cykelväg än bilväg även på vägar med låga flöden. Vid exploatering där antalet genererade bilresor är över 2 000 f/d skall särskild utredning för gång- och cykeltrafik genomföras.
Krav
En dimensionering av överbyggnaden ska göras oavsett om det handlar om nybyggnad eller ombyggnad.
Riktlinjer
Skall vara BK2 standard. Inom industriområde skall det vara BK1 standard.
Krav
Svängradier skall dimensioneras enligt RIBUSS. Om gatorna planeras för kollektivtrafik får bussarna inte ta utrymme från mötande körfält i svängar.
Riktlinjer
Vid ombyggnation i befintlig miljö är det tillåtet, under förutsättning att det går att visa att det är en förbättring i jämförelse med nuläget, för bussar och lastbilar att ta utrymme från mötande körfält i kurvan.
Avsnittet 3.1.2.4 har bifogade filer:
Siktkrav hörntomtSiktkrav utfart mot gata
Fri höjd tomt intill gata
Avstånd från gata, träd buskar och växter
Krav
Tresekundersregeln tillämpas, dvs alla trafikkanter skall synas i 3 sekunder innan man kommer fram till korsningspunkten. Avståndet beror på hastigheten, se tabell. Avståndet som räknas är mellan förarplats och vägens mittpunkt. Vid nybyggnation eftersträvas 5 sekundersregeln.
Hastighet | Avstånd 3 sek | Avstånd 5 sek |
30 km/tim | 25 m | 40 m |
40 km/tim | 35 m | 55 m |
50 km/tim | 40 m | 70 m |
Siktkrav för utfarter och hörntomter enligt ritningar.
Vid plantering och underhåll av växter nära fastighetsgräns, skall de avståndskrav (fri höjd respektive avstånd från tomtgräns) som finns i ritningar följas.